Mukjizat Al-Quran Dalam Kisah Ashabul Kahfi

Rahsia Tidur Panjang Ratusan Tahun Ashabul Kahfi

7 Oktober 2006, sebuah musibah menimpa seorang usahawan muda Jepun berusia 35 tahun, Mitsutaka Uchikoshi. Ia terjatuh & mengalami kecederaan kepala ketika sedang bercuti di gunung Rokko, Jepun. Ia dinyatakan hilang. Seorang pendaki gunung akhirnya berjaya mencari 24 hari kemudian dalam hipotermia.
Saat ditemui korban dalam keadaan patah tulang pinggul, denyut nadinya tak dikesan, suhu badan drop hingga 22 ° C, organ-organ vital tidak menunjukkan aktiviti dan ditambah pula dengan kehilangan darah cukup banyak.
Anda boleh bayangkan apa yang terjadi terhadap seseorang yang hilang ditelan bumi selama 24 hari di tengah gunung bersalji?? Tewas? Tentu itu dugaan banyak orang. Tetapi Allah SWT berkehendak sebaliknya. Setelah melampaui masa kritisnya, Uchikosi kembali pulih 100% seperti sediakala.
“Ia (Uchikosi) masuk ke dalam keadaan yang serupa dengan hibernasi. Fungsi organnya melambat, tetapi otaknya dilindungi & dalam keadaan baik. Saya yakin kemampuan otaknya boleh pulih 100% “ujar Dr Shinichi Sato.
Kes serupa pernah terjadi pula di Kanada menimpa seorang balita, Erika Nordby. Ia terjebak di luar rumah dalam suhu mendekati 0 derajat celcius & ia ditemui oleh ibunya dalam keadaan hampir membeku. Jantungnya berhenti berdetak selama 2 jam & suhu tubuhnya drop hingga 16 ° C. Akan tetapi akhirnya boleh pulih kembali.
Para doktor yakin jika misteri ini boleh dipecahkan maka teknologi hibernasi pada manusia akan berkembang di masa depan. Ilmu ini adalah ilmu masa depan yang boleh menyelamatkan para angkasawan saat menempuh perjalanan panjang ke luar angkasa.
Apakah hibernasi? Ringkasnya hibernasi adalah mekanisme mempertahankan hidup yang dimiliki haiwan mamalia saat musim dingin dengan cara menurunkan level aktiviti metabolisme tubuh, ciri yang paling jelas tidur panjang.
Para saintis berusaha membongkar misteri hibernasi. Mereka yakin hibernasi boleh diterapkan pada manusia. Di dalam Al-Quran pun kejadian yang sama pernah diungkap dalam kisah ashabul kahfi. Ini dia Mukjizat Al-Quran dalam aspek teknologi.
.
Sekarang mari kita bandingkan satu demi satu dengan kisah ashabul kahfi:

The Cave Of Seven Sleepers
The Cave Of Seven Sleepers
Inside The Cave
Inside The Cave
.
Makanan
Ilmuwan:
Cecair kombinasi es & garam yang disuntik dalam badan agar suhu darah menurun. Lumayan drop dari 37 ° C s / d 10 ° C. Apabila suhu darah sudah drop tentu saja metabolisme tubuh pun ikut turun. At least, ini sudah diuji cuba pada seekor babi & berjaya. Namun ini hanya berjaya dalam masa beberapa jam saja.
Menurut para ahli dari University of California & Safar Centre for Resuscitation Research at the University of Pittsburgh, tempoh boleh dilanjutkan hingga hitungan hari, minggu bahkan bulan dengan nota tubuh harus diberi makan dalam bentuk titis yang dialirkan ke pembuluh darah.
Hanya akibat hibernasi: rambut & kuku akan tetap tumbuh. Umur pun tetap bertambah.
.
Ashabul Kahfi:
Tidak ada pengambilan makanan apalagi minuman kerana para pemuda itu tidur non-stop selama 300 tahun. Yang luar biasa umur tak bertambah sedikitpun.
.
Kotoran / Tinja
Ilmuwan:
Sampai saat ini para penyelidik masih kesulitan mengatasi perkara-perkara yang satu ini. Di antara binatang-binatang yang mengadopsi sistem hibernasi pun hanya beruang saja yang tidak punya masalah buang air besar.
.
Ashabul Kahfi:
Mereka tidak mempunyai masalah ini. Apa dalilnya? Apakah anda punya argumentasi yang dapat menjelaskan seseorang yang tidak pernah mendapat asupan makanan & minuman sama sekali tapi masih boleh mengeluarkan kotoran? Bisa-bisa dehidrasi, dong? Jadi no input, no output!
.
Cahaya
Ilmuwan:
Para ahli nampaknya belum melirik faktor yang satu ini untuk mempertahankan keadaan tubuh. Yang diyakini saat ini menggunakan sistem “drowning in icy water” alias tubuh direndam dalam air ais. Kaedah ini terbukti mampu mengubati tubuh yang terluka atau menyelamatkan pesakit serangan jantung selepas “mati” dalam masa beberapa jam.
.
Ashabul Kahfi:
Cuba perhatikan petikan ayat ke-17:
“Kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri.”
Dalam perubatan pun sinar matahari dianggap penting untuk pembersihan, penguatan tulang & kulit dan manfaat lain.
Dalam tafsir Al-Qurthubi mengatakan, “Ayat ‘bila matahari terbenam, meninggalkan mereka ke sebelah kiri’, maksudnya adalah bahagian kiri matahari mengenai mereka kerana sengatannya. Sinar matahari memperbaiki tubuh mereka. Ayat itu dalam hal ini menegaskan bahawa Allah SWT meletakkan mereka di gua yang karakteristiknya unik. Mungkin jika arsitektur gua yang berbeza hasil akhirnya boleh jadi berbeza. Malah, boleh-boleh tubuh terpanggang gara-gara matahari siang!
Lihat betapa Maha Besarnya Allah SWT yang telah membuat mekanisme hibernasi begitu sempurna sehingga usia tak sedikitpun bertambah. Kajian lebih lengkapnya bisa anda baca di Ensiklopedia Mukjizat Al-Quran dan Hadis.
.

Siapakah Sebenarnya 7 Pemuda Dalam Kisah Ashabul Kahfi ?

SIAPA gerangan yang tidak tahu kisah Ashabul Kahfi? Kisah ini sangat terkenal baik bagi penganut agama Islam atau Kristian. Ashabul Kahfi dalam Islam iaitu kisah yang menceritakan 7 pemuda yang mendapat petunjuk dan beriman kepada Allah tertidur lelap dalam gua selama 309 tahun. Mereka melarikan diri dari kekejaman raja Dikyanus.
.
Lokasi Gua:
Banyak terjadi perselisihan faham tentang lokasi gua. Ada yang mengatakan berada di Syria, ada pula yang mengatakan di turkia, akan tetapi banyak yang berpendapat lokasi gua terdapat di Jordan di perkampungan Al-Rajib atau dalam Al-Quran di sebut Al-Raqim, yang terletak 1.5 km dari bandar Abu A’landa dekat kota Amman-Jordan.
Info terkini yang diperolehi bahawa Raja Abdullah ke 2 (Raja Jordan) telah merasmikan untuk mendirikan di muka gua Ashhabul Kahfi masjid dan ma’had yang diberi nama “Masjid Gua Ahlul Kahfi” dan Ma’had Da’wah dan Dai ‘.
Nama nama Ashhabul Kahfi: Maksalmina, Martinus, Kastunus, Bairunu, Danimus, Yathbunus dan Thamlika adapun anjing bernama Kithmir.
.
Sebab turun kisah ini dalam Al-Quran:
Kisah bermula dari seorang kafir datang kepada seorang Yahudi di Madinah. Dia memceritakan kepadanya bahawa Muhammad mengaku dirinya sebagai Nabi dan dia meminta nasihat kepadanya bagaimana caranya untuk membantahnya. Yahudi tadi berkata “Tanya kepada Muhammad tentang kisah Ashhabul Kahfi, jika dia mengetahunya maka ia benar sebagai Nabi”. Lalu orang kafir tadi bertanya kepada Rasulullah saw tantang kisah tersebut.
Mereka menyangka beliau tidak mengetahuinya sehingga mereka boleh mengalahkan dan membantah beliau. Tapi apa yang terjadi. Allah perintahkan Jibril as agar segera turun dari langit menceritakan kepada Rasulullah saw kisah trb sebagaimana tertera dalam Al-Qur’an dalam surat Al-Kahfi.
.
18:9. Atau kamu mengira bahawa orang-orang yang mendiami gua dan (yang mempunyai) raqim itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan Kami yang menghairankan?
18:10. (Ingatlah) tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini) “.
18:11. Maka Kami tutup telinga mereka beberapa tahun dalam gua itu,
18:12. kemudian Kami bangunkan mereka, agar Kami mengetahui manakah di antara kedua-dua puak itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lamanya mereka hidup (dalam gua itu).
18:13. Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk;
18:14. dan Kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu mereka berkata: “Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami tidak sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran”.
18:15. Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk di sembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka?) Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah?
18:16. Dan apabila kamu meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka carilah tempat berlindung ke dalam gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmat-Nya kepadamu dan menyediakan sesuatu yang berguna bagimu dalam urusan kamu.
18:17. Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Barang siapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk dan sesiapa yang disesatkan-Nya, maka kamu tak akan mendapatkan seorang pemimpin pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.
18:18. Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur dan Kami balik-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan (diri) dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi dengan ketakutan terhadap mereka.
18:19. Dan demikianlah Kami bangunkan mereka agar mereka saling bertanya di antara mereka sendiri. Berkatalah salah seorang di antara mereka: “Sudah berapa lamakah kamu berada (di sini?)”. Mereka menjawab: “Kita berada (di sini) sehari atau setengah hari”. Berkata (yang lain lagi): “Tuhan kamu lebih mengetahui berapa lamanya kamu berada (di sini). Maka suruhlah salah seorang di antara kamu pergi ke kota dengan membawa wang perakmu ini, dan hendaklah dia lihat manakah makanan yang lebih baik, maka hendaklah dia membawa makanan itu untukmu, dan hendaklah dia berlaku lemah lembut dan janganlah sekali-kali menceritakan halmu kepada seseorang pun .
18:20. Sesungguhnya jika mereka dapat mengetahui tempatmu, niscaya mereka akan melempar kamu dengan batu, atau memaksamu kembali kepada agama mereka, dan jika berlaku demikian, kamu tidak akan beruntung selama-lamanya “.
18:21. Dan demikian (pula) Kami mempertemukan (manusia) dengan mereka, agar manusia itu mengetahui, bahawa janji Allah itu benar, dan bahawa hari kiamat itu tidak ada keraguan padanya. Ketika orang-orang itu berselisih tentang urusan mereka, orang-orang itu berkata: “Dirikanlah sebuah bangunan di atas (gua) mereka, Tuhan mereka lebih mengetahui tentang mereka”. Orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka berkata: “Sesungguhnya kami akan mendirikan sebuah rumah peribadatan di atasnya”.
18:22. Nanti (ada orang yang akan) mengatakan (jumlah mereka) adalah tiga orang yang keempat adalah anjingnya, dan (yang lain) mengatakan: “(Jumlah mereka) adalah lima orang yang keenam adalah anjing”, sebagai terkaan terhadap barang yang ghaib dan ( yang lain lagi) mengatakan: “(Jumlah mereka) tujuh orang, yang kelapan ialah anjing”. Katakanlah: “Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tidak ada orang yang mengetahui (bilangan) mereka kecuali sedikit”. Kerana itu janganlah kamu (Muhammad) bertengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran lahir saja dan jangan kamu menanyakan tentang mereka (pemuda-pemuda itu) kepada seorang pun di antara mereka.
.
Dipetik dari
Video dari
  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: