Archive for category The Deen Show

Twins of Faith Malaysia 2012

Twins of Faith 2012- Malaysia

PICC, 29-30th December 2012

For more info visit: http://www.twinsoffaith.com
Twins of Faith 2012 Theme:

For The Love of God

Some of the speakers:

Abdurraheem Green

Chairman, iERA

Abdurraheem Green embraced Islam over 20 years ago and since that time has been active in the field of da’wah. Abdurraheem was educated in a Christian monastic school and although held strong Christian principles dabbled with other religions. This continual quest to find meaning to life eventually led him to Islam. He has been delivering talks in the UK and beyond for over two decades.He is a regular on Peace TV with many of his lectures widely watched on YouTube. Abdurraheem is a founding member and chairman of iERA.

Yusha Evans

International Daiee& Lecturer

He was born and raised in Greenville, South Carolina in a very conservative Christian home. In his early teens he became heavily involved in the church near his home and in Young Life, a non-denominational youth oriented organization with the intention of becoming involved in the ministry of teaching and preaching. He intended to enrol in Bob Jones University, a world-renowned Bible College in his hometown upon graduating high school, but in the summer of 1996 his life changed. Upon studying the bible from cover to cover and realizing many things were askew, and a lot of what he believed his entire life was not in line with what his research found, he left Christianity and went in search of the truth. After many twist and turns, ups and downs and after looking at the many world religions searching for the tangible proof of the right way of life he encountered a Muslim, and was given a Qur’an. After reading the Qur’an cover to cover he accepted Islam in the winter of 1998.
Yusha (Joshua) Evans Currently works as a full-time lecturer and caller to Islam, as well as teaching workshops that have taken him all across the globe. He is the founder and co-founder of two Islamic television stations in North America as well has appeared on many Islamic stations throughout the world. He has studied under numerous teachers and scholars in the various sciences of Islam and is a Phycology major. He also is a multiple discipline Black belt holder and runs a martial arts academy in Minneapolis

Abdul Rahman Chao

Independent Researcher, Teacher and Public Speaker

A.R. Chao was raised in California as a child where he finished memorizing the Quran. During highschool he enrolled at the Institute of Islamic and Arabic Sciences in America in Fairfax Virginia and obtained a diploma in Arabic and Islamic Studies in 2000. In 2001, he was awarded a full scholarship to study at the Islamic University of Madina where he obtained a second diploma in Arabic Islamic studies in 2002. He later completed a Bachelor of Arts in 2006 majoring in Islamic Theology and Missiology (Aqeedah&Dawah) and was one of the youngest Americans to ever graduate from Madina. He returned to the United States that summer to teach and to do dawah. From 2009-2011, A.R. Chao completed a Master of Theological Studies (M.T.S.) with top honors at Vanderbilt University Divinity School in Nashville, Tennesee. There, he studied Christian Studies, Literary Theology as well as Islamic Studies.

***

Want to find out how these speakers came to Islam? Watch these videos;

Video by IslamNetVideokhalifahklothingTheDeenShowTV

Advertisements

Leave a comment

Paradise in Islam

Video from

http://www.youtube.com/user/TheDeenShowTV

http://www.youtube.com/user/dawahaddict

etc.

Leave a comment

Apa Itu Hukum Hudud Dalam Islam?

Salam sejahtera atas kamu.

Hari ini, masyarakat di Malaysia di’panas’kan dengan isu hudud. Satu perkara baik yang sepatutnya diterangkan dengan berhikmah oleh orang-orang Islam, malangnya ada orang Islam sendiri yang memandang negatif  terhadap hudud, lantaran kerana ilmu & kefahaman mereka sendiri yang cetek dalam perkara tersebut, menyebabkan hudud disalahfaham sebagai sesuatu yang negatif & kejam. Walhal ia sebenarnya adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri secara keseluruhannya, termasuklah kepada non-muslim, walaupun hukum hudud itu hanya untuk orang beragama Islam sahaja. Bukan semua orang Islam faham akan Islam sebagaimana bukan semua orang Islam yang menutup aurat.

Diharap video-video & artikel di bawah dapat memberi  kefahaman kepada pembaca sekelian. Moga semua mendapat manfaatnya.

-Ustaz Zaharudin (Pakar Syariah Islam & Pendakwah)

Artikel di bawah dipetik dari http://pukullima.blogspot.com/

POTONG TANGAN SAJA?

 ”Hudud tak sesuai di Malaysia laa…” komen Cikgu Lee [bukan nama sebenar] dalam bilik guru.

Saya dan Cikgu Aziah [juga bukan nama sebenar] saling berpandangan.
“Mengapa kata begitu, Lee?” Cikgu Aziah bertanya.
“Kalau semua ikut hudud, nanti ramai la yang akan dihukum potong tangan sebab mencuri,” Cikgu Lee menyuarakan pendapatnya.
Saya tersenyum, lalu memberi signal kepada Cikgu Aziah untuk terus berhujah.

“Sebenarnya Lee, hudud itu bukan setakat potong tangan, tau. Menurut hukum hudud, sebelum dijatuhkan hukuman potong tangan pada pencuri, kita kena selidik dulu mengapa dia mencuri. Bila dah sah dia tak ada sebab munasabah yang menyebabkan dia mencuri, dia curi sebab seronok atau nak balas dendam, barulah kita jatuhkan hukuman potong tangannya. Tapi jika didapati dia mencuri sebab dia kelaparan atau sebab dia tak ada kerja untuk beri makan kepada anak-anak di rumah, kita tak boleh hukum dia dengan potong tangan. Sebaliknya pemerintah mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh dapatkan wang cara halal untuk sara keluarga,” terang Cikgu Aziah secara panjang lebar.

“Oh, macam tu kah? Kira kalau dia mencuri sebab nak bagi anak dia makan, tak kena potong tangan laaa?”
“Betul, tapi kita mesti berikan dia pekerjaan supaya dia boleh berdikari. Tapi jika sudah diberi pekerjaan dan dia tak mahu kerja, masih tetap mencuri, maka barulah hukuman itu boleh dijatuhkan ke atasnya.”
“Potong tangan mana, kanan atau kiri?” tanya Cikgu Lee lagi.
“Tangan mana yang dia gunakan untuk mencuri,” jelas Cikgu Aziah lagi.
“Potong di mana, ya? Di siku kah?” nampaknya Cikgu Lee semakin berminat nak tahu.
Cikgu Aziah yang mengajar Sains itu tetap sabar melayan soalan Cikgu Lee.
“Potong pergelangan tangan.”
“Guna apa potong? Pisau atau pedang?”
“Pisau yang paling tajam,” jelas Cikgu Aziah lagi.
“Mengapa mesti pisau tajam?”
“Supaya tak sakit dan sekali potong saja. Jika guna pisau tumpul, ia akan mengambil masa dan akan menyeksa orang yang dihukum,” saya menjawab.
“Betul, mesti pisau tajam. Sama seperti menyembelih binatang, mesti pisau tajam. Tak boleh pisau tumpul,” sokong Cikgu Aziah.

Hanya kami bertiga dalam bilik guru. Perbualan semakin hangat.
“Kalau ikut undang-undang sivil, orang yang ditangkap mencuri akan dihukum penjara walaupun dia buat begitu kerana anaknya kelaparan dan dia takde duit membeli makanan. Kasihan bila baca tentang ibu tunggal dimasukkan ke penjara beberapa bulan kerana mencuri setin susu untuk minuman anaknya. Jika ikut hudud, ibu itu akan diberi pekerjaan, tak perlu masuk penjara, dan tangannya juga tak perlu dipotong,” saya sambung lagi.
Cikgu Aziah mengangguk setuju.

“Betul, hudud bermaksud mencegah, dan ia sebenarnya sebagai langkah pencegahan, bukan untuk menghukum. Jika kita kaji betul-betul, hudud sebenarnya lebih bersifat perikemanusiaan. Malangnya ramai orang salahfaham dan hanya memandang hudud dari satu sudut saja, iaitu mesti potong tangan jikalau mencuri. Ia sebenarnya lebih kompleks.”

“Betul, dalam beberapa situasi, Islam membenarkan seseorang mencuri. Tak percaya? Misalnya seorang isteri dibenarkan mencuri wang suaminya yang kedekut sehingga gagal memberi nafkah kepada keluarga, dengan syarat jumlah yang dicurinya itu tidak lebih daripada yang perlu.Seorang pekerja dibenarkan mengambil upah daripada majikan jika beliau gagal dibayar gaji untuk kerja yang dilakukan. Dalam kedua-dua situasi, mereka tidak akan dihukum potong tangan, tau,” saya sambung lagi.
“Oh, begitukah?” Cikgu Lee kelihatan terkejut dengan penerangan kami berdua.
“Ya, betul. Hukuman hudud berniat untuk mencegah jenayah.”

“Tapi jika berzina, tentu tak sesuai kerana ia menganiayai kaum wanita. Wanita dirogol akan dihukum sebagai penzina.”
“Lee, jenayah hudud ada beberapa saja iaitu berzina, minum arak, mencuri, merompak, dan tuduh orang lain berzina. Orang yang menuduh seseorang itu berzina mesti kemukakan 4 saksi yang boleh dipercayai, yang lihat berlakunya kejadian itu dengan mata mereka sendiri; bukan boleh tuduh suka-suka saja.Jika timbul keraguan pada salah seorang daripada 4 saksi itu bahwa tertuduh itu tidak berzina, dia tidak boleh dihukum ikut hudud lagi sehinggalah dapat tampil saksi baru yang menuduhnya.”
Cikgu Lee mengangguk perlahan-lahan, nampaknya semakin faham selepas penerangan kami yang panjang lebar.

“Lee, you jangan risau. Hudud wajib untuk orang Islam saja kerana ia hukum Allah, bukan ciptaan manusia sendiri. Orang bukan Islam tak perlu takut sebab kamu takkan dihukum ikut hudud walaupun bersalah. Yang perlu takut hanyalah orang Islam yang suka melakukan perbuatan terkutuk itu iaitu penzina, pemabuk, perompak, pencuri dan penyebar fitnah. Lagipun belum tentu akan dapat dilaksanakan hudud sebab hanya pemerintah saja yang boleh jalankan hukum hudud. Kami rakyat biasa beragama Islam tak boleh jalankan hukum hudud.”

Alhamdulillah.. dua guru bukan opsyen pendidikan Islam, akhirnya berjaya menyakinkan rakan sejawat kami yang nonMuslim untuk tidak takut dengan hudud.

For hudud/had in the syariah law explanation in English, you can watch this lecture video of Hamza Yusuf (a US renowned muslim scholar)

Untuk penjelasan yang lebih lanjut dari pelbagai sudut, boleh klik di sini.

13 Comments

‘Kalah’ Melawan Al-Quran, Dr Jeffrey Lang Menerima Islam

Sejak kecil Dr Jeffrey Lang dikenali dengan sifat ingin tahu. Beliau kerap menanyakan logiknya sesuatu dan mengkaji apa pun berdasarkan perspektif rasional.
.
“Ayah, ayah percaya syurga itu wujud?” tanya Jeffrey sewaktu ia kecil kepada ayahnya tentang kewujudan syurga, ketika kedua-duanya berjalan bersama anjing peliharaan mereka di pantai.
Notre Dam Boys High
.
Ketika menjadi siswa tahun akhir di Notre Dam Boys High, sebuah sekolah Katholik, Jeffrey Lang memiliki beberapa penolakan rasional terhadap keyakinan akan kewujudan Tuhan. Perbincangannya dengan pendita sekolah, orang tuanya, dan rakan sekelasnya tak mampu memuaskannya tentang kewujudan Tuhan. “Tuhan akan membuatmu tertunduk, Jeffrey!” kata ayahnya ketika ia membantah kewujudan Tuhan ketika usianya 18 tahun.
.
Ia akhirnya memutuskan untuk menjadi atheis pada usia 18 tahun. Ketika sebelum atau sesudah memutuskan menjadi atheis, Jeffrey Lang mengalami satu mimpi.
Berikut cerita Jeffrey Lang tentang mimpinya itu:
.
Kami berada dalam sebuah ruangan tanpa sebarang perabot. Tak ada apa pun di dinding ruangan itu yang berwarna putih kelabu.
Satu-satunya ‘hiasan’ adalah permaidani berwarna merah-putih yang menutupi lantai. Ada sebuah jendela kecil, seperti jendela ruang bawah tanah, yang terletak di atas dan menghadap ke kami. Cahaya terang mengisi ruangan melalui jendela itu.
Kami membentuk barisan. Saya berada di barisan ketiga. Semuanya lelaki, tak ada wanita, dan kami semua duduk di lantai di atas tumit kami, menghadap ke arah jendela.
Terasa asing. Saya tak mengenali seorang pun. Mungkin, saya berada di sebuah negara lain. Kami menunduk serentak, muka kami menghadap lantai. Semuanya tenang dan hening, bagaikan semua suara dimatikan. Kami serentak kembali duduk di atas tumit kami. Saat saya melihat ke depan, saya sedar yang kami dipimpin oleh seseorang di depan yang berada di sisi kiri saya, di tengah kami, di bawah jendela. Ia berdiri berseorangan di hadapan. Saya hanya dapat melihat sekejap bahagian punggungnya. Ia memakai jubah putih panjang. Ia memakai seakan topi putih di kepalanya, dengan corak merah. Ketika itulah saya terbangun.
.
Sepanjang sepuluh tahun menjadi atheis, Jeffrey Lang beberapa kali mengalami mimpi yang sama. Bagaimanapun, ia tak terganggu dengan mimpi itu. Ia hanya merasa tenang ketika tersedar dari tidur. Satu perasaan tenang yang aneh. Ia tak tahu apa itu.
University of San Francisco
.
Sepuluh tahun kemudian, ketika pertama kali memberi kuliah di University of San Francisco, dia bertemu pelajar Muslim yang mengikuti kelasnya. Tak hanya dengan itu, Jeffrey menjadi rapat dengan pelajar tersebut dan mengenali keluarga pelajar itu. Agama bukan menjadi topik perbahasan ketika Jeffrey menghabiskan waktu dengan keluarga pelajar tersebut. Lama selepas itu, salah satu anggota keluarga pelajar tersebut memberikan Al-Quran kepada Jeffrey.
.
Sekalipun tidak berniat untuk mengenali Islam, Jeffrey mula menyelak Al-Quran dan membacanya. Waktu itu kepalanya dipenuhi berbagai prasangka.
.
“Anda tak boleh hanya membaca Al-Quran, tidak boleh jika anda tidak menerimanya secara serius. Anda harus, pertama, memang benar-benar telah menyerah kepada Al-Quran, atau kedua, ‘menentangnya’,” ungkap Jeffrey.
.
Ia kemudian merasakan dirinya berada di tengah-tengah pergelutan yang sangat menarik. “Ia (Alquran) ‘menyerang’ diri anda secara langsung, begitu peribadi. Al-Quran akan berdebat, mengkritik, memalukan, sekaligus mencabar anda. Sejak awal ia (Al-Quran) menggariskan satu garis perang, dan saya berada di wilayah yang bertentangan.”
.
“Saya menderita kekalahan yang parah (dalam pergelutan). Dari situlah, jelas bahawa ‘Penulis’ (Al-Quran) mengenali diri saya lebih baik daripada saya mengenali diri saya sendiri,” kata Jeffrey. 
Jeffrey mengatakan seakan Penulisnya dapat membaca fikirannya. Setiap malam Jeffrey memikirkan sejumlah pertanyaan dan persoalan, namun selalu menjumpai jawapannya pada bacaan berikutnya, seiring ia membaca halaman demi halaman Al-Quran secara berurutan.
“Al-Quran selalu melangkaui pemikiran saya. Ia menghapuskan halangan yang telah saya hadapi bertahun-tahun lalu dan menjawab persoalan saya.” Jeffrey cuba melawan dengan keras dengan pertanyaan, namun semakin jelas ia kalah dalam pergelutan. “Saya dibawa ke sudut di mana tak ada lain selain satu pilihan.”
Al-Quran membawa Jeffrey ke sudut di mana tak ada lain selain satu pilihan
.
Ketika itu, pada awal 1980-an tak ramai Muslim di kampusnya, University of San Fransisco. Jeffrey mendapati terdapat sebuah ruangan kecil di basement sebuah gereja di mana mahasiswa Muslim menunaikan solat. Selesai pergelutan panjang di dalam dirinya, ia memberanikan diri untuk mengunjungi tempat itu.
.
.
Beberapa jam mengunjungi tempat itu, ia mengucap dua kalimah syahadat. Selesai syahadat, waktu solat zuhur tiba dan dia pun diundang untuk menyertainya. Jeffrey berdiri dalam barisan dengan para mahasiswa lainnya, dipimpin imam yang bernama Ghassan. Jeffrey mulai mengikuti mereka solat berjamaah.
.
Jeffrey ikut bersujud. Kepalanya berada di atas karpet merah-putih. Suasananya tenang dan hening, bagaikan semua suara dimatikan. Ia lalu kembali duduk di antara dua sujud.
.
“Waktu saya melihat di hadapan, saya melihat Ghassan, di sisi kiri saya, di tengah-tengah, di bawah jendela yang menerangi ruangan dengan cahaya. Dia sendirian, tanpa barisan. Dia mengenakan jubah putih panjang. Kain putih menutup kepalanya, dengan corak merah.”
.
“Mimpi itu! Saya berteriak di dalam hati. Mimpi itu, sebijik! Saya telah benar-benar melupakannya, dan sekarang saya kaku dan takut. Apakah ini mimpi? Apakah saya akan terbangun? Saya cuba memberi perhatian dan fokus apa yang terjadi untuk memastikan adakah saya tidur. Rasa dingin mengalir pantas ke seluruh tubuh saya. Ya Tuhan, ini benar dan bukan mimpi! Lalu rasa dingin itu hilang, berganti dengan rasa hangat yang datang dari dalam. Air mata saya bercucuran.”
.
Ucapan ayahnya sepuluh tahun dulu terbukt benari. Ia kini berlutut, dan wajahnya berada di atas lantai. Bahagian tertinggi otaknya yang selama ini berisi banyak pengetahuan kini berada di titik terendah, dalam sebuah penyerahan diri kepada Allah SWT.
.
Jeffrey Lang merasa Tuhan sendiri yang membawanya kepada Islam. “Saya tahu Tuhan itu selalu dekat, mengarahkan hidup saya, menciptakan ruangan dan kesempatan untuk memilih, namun tetap meninggalkan pilihan terakhir di tangan saya,” ujar Jeffrey kini.
Jeffrey kini menjadi professor jurusan matematik University of Kansas dan memiliki tiga anak. Jeffrey telah menulis tiga buku yang banyak dibaca oleh Muslim AS: 

Struggling to Surrender (Beltsville, 1994); 

Even Angels Ask (Beltsville, 1997); 
.
dan Losing My Religion: A Call for Help (Beltsville, 2004). Ia memberi kuliah di banyak kampus dan menjadi pembicara di banyak confereance Islam.
.
Jeffrey memiliki tiga anak, dan bukan sesuatu yang pelik jika anaknya memiliki rasa ingin tahu yang sama. Jeffrey kini harus menghadapi pertanyaan-pertanyaan yang sama yang dulu ia lontarkan kepada ayahnya.
.
Suatu hari Jeffrey ditanya oleh anak perempuannya yang berusia lapan tahun, Jameelah, selesai mereka solat Asar berjamaah. “Ayah, mengapa kita solat?”
.
“Pertanyaannya mengejutkan saya. Tak sangka soalan itu keluar dari mulut anak yang berusia lapan tahun. Saya tahu jawapan yang paling jelas, bahawa Muslim diwajibkan solat. Tapi, saya tidak ingin bercerita pengalaman dan keuntungan dari solat. Bagaimana pun, selesai menyusun jawaban di kepala, saya memulai dengan, ‘Kita solat kerana Tuhan ingin kita melakukannya’,”
“Tapi kenapa, ayah, apa akibat dari solat?” Jameela kembali bertanya. “Sukar menjelaskan kepada anak kecil. Suatu hari, jika kamu melakukan solat lima waktu tiap hari, saya yakin kami akan memahami, namun ayah akan cuba yang terbaik untuk menjawan pertanyaan kamu.”
‘Dengar sini anak ayah. Tuhan itu sumber kesemua perasaan kasih sayang, cinta, pemurah dan hikmah terhadap segala keindahan — yang kita alami dan rasai. Seperti matahari sumber cahaya yang kita lihat pada siang hari, Tuhan ada sumber kepada semua ini dan banyak lagi. Justeru, kasih sayang yang ayah rasakan untukmu, adik-adikmu, dan ibumu kesemuanya datang dari Allah. Kita tahu Allah itu Pengasih dan Penyayang melalui segala pemberianNya kepada kita di dalam hidup ini. Tetapi hanya di dalam solat, kita dapat merasakan kasih sayang, pemurahnya Allah, dan nikmat pemberianNya itu di dalam cara yang teramat istimewa, di dalam cara yang amat kukuh.
.
Misalnya, anak ayah tahu yang ibu dan ayah ini mengasihimu dengan cara kami berdua mengambil berat terhadapmu. tetapi hanya apabila kami memeluk dan menciummu, anakku akan dapat merasakan betapa sayangnya kami terhadapmu. Begitulah, kita tahu Allah menyayangi kita semua dan pemurahnya Dia kerana menjagai kita. Namun hanya pada waktu kita solat, kita dapat merasakan cintaNya itu terlalu benar dan istimewa.’
.
‘Apakah solat itu menjadikan ayah seorang ayah yang lebih baik?’ Dia bertanyaku.
‘Ayah harap begitu dan ayah harap dapat berfikir begitu, kerana apabila seseorang itu telah “disentuh” dengan kasih sayang Tuhan di dalam solat, ia terlalu indah dan kuat ikatannya, sehinggakan seseorang itu merasakan ingin rkongsikannya dengan mereka yang ada disekelilingnya, terutama kepada ahli keluarganya. Kadang-kala, selepas penat bekerja seharian, ayah merasa keletihan dan ayah ingin bersendirian. Tetapi jika ayah dapat merasai kasih sayang Allah di dalam solat, ayah akan segera teringat dan melihat ahli-ahli keluarga ayah dan mengingatkan betapa besarnya pemberian Allah menghadiahkan dirimu kepada ayah, dan kesemua cinta dan kasih sayang yang ayah perolehi kerana menjadi ayahmu dan suami kepada ibumu. Ayah tak kata ayah ini seorang yang sempurna, namun ayah percaya ayah tak mungkin menjadi ayah yang baik tanpa solat.
.
‘Saya faham apa yang ayah maksudkan,’ jawab Jameelah.
Kemudian dia memeluk saya dan berkata, ‘Dan saya sayang sangat kat ayah!’
‘Ayah pun sayang padamu.’

Dipetik dari http://zharifalimin.blogspot.com/

For the English version article, click the link below;
http://www.welcome-back.org/profile/jeffrey_lang.shtml

Leave a comment

Yusha Evans & Islam

Salam & peace to all.

As a christian youth minister, he ignored his parents. When he became a muslim, he calls his parents every day. He has learnt that Quran is indeed a book of God, & the prophet who received it; Prophet Muhammad s.a.w is no one but the greatest man ever. Watch this intro, & if you can open your heart, watch more, & learn more. Happy watching, happy discovering 🙂

The man in video is Brother Yusha Evans. Watch more to know why this former christian youth minister convert & revert to Islam;

In his own words:

In what faith were you raised?
I was raised in Greenville, S.C. with a very strict Methodist upbringing.

How involved were you in Christianity?
I was actually going to a small Bible college in Greenville through our church and actually had an intention to enroll in Bob Jones University. My intention was to become a minister or a missionary. I also had interest in becoming a Bible scholar, and I was learning to read the Bible in Hebrew and Greek.

When did you convert to Islam, and why?
It was in December of 1998. After reading the Bible maybe six or seven times, cover to cover, analytically, I began to realize there were a lot of inconsistencies, contradictions. This confusion led me to leave Christianity altogether and I started searching other religions, Buddhism, Taoism – every kind of “ism” that’s out there – and none of them seemed to have a clear truth. One day I ran into a Muslim. He invited me to a Friday worship service and when I saw Muslims praying it was almost like a light went off in my head. I asked for a copy of the Quran. I read it cover to cover in one week, and that was enough.

How difficult was the decision to become a Muslim?
The decision was not very difficult. The difficulty came after the decision.

Did your family have difficulty accepting your conversion?
My old-fashioned grandmother – I was raised by my grandmother – it was hard for her to digest. And my mother, who is a Baptist, and my father, he’s a Christian and a freemason, it was not easy for him. But it was harder for my extended family, many of whom are involved in politics in South Carolina. It was people trying to talk me out of it and not so much an open condemnation, but you could feel the cold shoulder of the family.

How exactly does one convert to Islam?
If you believe in your heart that there is no God but Allah, and Muhammad is the messenger of Allah, then you must make something called shahada – open testimony, an open declaration. You do that before anybody who can be witness to this. I did it at a Muslim brother’s home late in the night. There’s nothing like a ritual that you have to go through.

How much has Islam changed your life?
After I left Christianity I started heading down the wrong road, being 17 years old and being confused by the world. Islam put me back on a right perspective and even my family sees it has made me a much better and a much better-rounded person than I ever could have been.

Has your conversion changed your understanding of yourself?
I don’t feel it’s changed my understanding of myself. But I finally feel I have made a real connection with something greater than myself. I feel with Islam that a connection has finally been made with the creator, and when you feel a connection like that, there’s no way it cannot change you.

Do you see your adopted faith as the one true religion, and would you recommend it to anyone else?
I absolutely would recommend it – not as the one true religion separate from everything else, but as the middle ground of all religions because almost every religion has some form of truth in it. But Islam is the only religion that has contained its originality and its truthfulness over its 1,400-year span. We believe it’s the same religion preached since Abraham, since Adam, because God is not someone who changes his mind.

To know brother Yusha Evans, simply click his website;

http://yushaevans.com/

For more videos of Yusha Evans, feel free to click;

thedeenshow: joshua evans

http://yushaevans.com/videos/

Leave a comment

Quran: A Miracle That Memorized by Millions @ Quran: Keajaiban Yang Dihafaz Jutaan Manusia

Quran is indeed a miracle from Allah The Almighty. Preserved in its original language without any alteration & still living the perfection.

Memorized by millions since thousand & four hundred years ago.

Even if one day they’d burn all the Quran in the world, there’ll be no problem to rewrite the whole book again in its original form as it is memorized within millions of muslims around the world.

___________________

Quran tak diragui adalah satu mukjizat keajaiban dari Allah Yang Maha Berkuasa. Kekal dalam bahasanya yang asal tanpa sebarang pengubahsuaian & terus hidup dalam kesempurnaannya.

Dihafaz oleh jutaan sejak seribu empat ratus tahun yang lalu.

Walaupun jika satu hari nanti mereka membakar semua Quran di dunia, tiada masalah untuk menulis kembali keseluruhan kitab ini dalam isinya yang asal kerana ia dihafaz oleh jutaan manusia di seluruh dunia.

Artikel berkaitan:

Apa Itu Al-Quran?@What is the Quran?

Leave a comment

Learn Islam From This Little Muslim Girl

For more, go to http://www.thedeenshow.com/

Leave a comment

The Purpose of Life – Khalid Yasin

Purpose of Life is one of Syeikh Khalid Yasin’s lecture series that that has captured the attention & thoughts of many people to realize about the real reason of why we are here, why we are created by God the Almighty; Allah. The talk really touch their hearts & minds deeply that many have converted to Islam right after the lecture.

To watch the full length lectures, click here

Here are some clips from The Purpose of Life series & others by Khalid Yasin;

InsyaAllah, more clips will be added.

2 Comments

Top 5 Arguments For The Existence of God @ 5 Bukti Utama Kewujudan Tuhan

A must see for all atheists!!! The Top 5 arguments for the existence of the one supreme Creator who is not a man nor does he die for people sins. All you need for this is to turn your brain on and to have an open heart and mind.

@

Mesti ditonton oleh semua atheists!!! 5 bukti kewujudan Tuhan Pencipta yang Esa yang bukannya seorang manusia, ataupun juga yang mati kerana dosa orang lain. Apa yang anda perlu buat ialah hidupkan otak anda, seterusnya buka minda & hati anda =)

Sebagai tambahan, para saintis juga menyokong kebenaran Al-Quran yang tdak bercanggah dengan sains, malah membuktikan kebenaran Allah s.w.t yang telah menurunkanya sebagai panduan buat semua manusia.

Dapatkan lebih banyak lagi bukti-bukti kebenaran Al-Quran berdasarkan Sains melalui link-link yang terdapat di dalam blog ini. Happy learning =)

Leave a comment

Apa Itu Al-Quran @ What is the Quran?

“Quran ini, Quran itu, Quran bla bla bla…”, tidak habis-habis orang memperkatakan tentang al-Quran.

Terkini, seorang ahli politik berhaluan kanan Belanda, Geert Wilders pun bercakap tentang al-Quran. Percakapannya menjadi fitnah kepada dunia, sesuai dengan tajuk filemnya itu sendiri, Fitna.

Ramai pihak yang mahu mengkritik, menghentam, membela atau mempertahankan al-Quran, terlepas satu proses yang penting. Proses yang disepakati oleh sesiapa sahaja yang bercakap dengan rasional dan berakal waras, tanpa mengira agama.

Proses yang saya maksudkan itu adalah proses menganalisa kesahihan al-Quran.

Di dalam disiplin sejarah sebagai cabang sains sosial, sebelum satu-satu bahan mahu dijadikan rujukan kajian, proses menganalisa ketulenan bahan tersebut harus dilakukan terlebih dahulu. Apakah benar duit syiling yang ditemui itu, merupakan syiling asli, atau syiling palsu. Apakah benar teks tulisan seorang tokoh itu, benar-benar ditulis oleh beliau, dan teks itu merupakan teks asal.

Atas dasar yang sama, proses mengedit dan menyaring manuskrip, memerlukan kepada sekurang-kurangnya tiga salinan berbeza untuk manuskrip yang sama, supaya perbandingan boleh dibuat bagi mengawal ketulenan bahan yang dikaji.

Soalnya, sebelum debat atau kritikan mahu dikenakan ke atas al-Quran, seseorang itu harus memeriksa adakah al-Quran itu benar, tulen, atau palsu serta rekaan semata-mata.

Logiknya mudah.

BUKU PETA

hotel.JPG

“Hmm, nak kena beli A-Z London ni. Takut sesat”, kata Ahmad ketika di Lapangan Terbang Heathrow. Baru pertama kali beliau menjejakkan kaki ke kota London.

Ahmad menuju ke kedai buku, untuk mencari peta yang boleh memandunya selama keberadaan beliau di kota London.

“Hmm… printed in Bangalore!“, Ahmad terkejut.

Peta yang cantik, komprehensif dan murah di tangannya itu dicetak di Bangalore. Peta London dicetak di India!

“Aduh, printed in 1985!”, kata Ahmad menambahkan terkejutnya dia.

Peta London dicetak di Bangalore, India, pada tahun 1985!

Apakah Ahmad akan membelinya untuk dijadikan panduan agar tidak sesat semasa berada di kota London? Tentu sahaja Ahmad tidak akan membelinya. Ahmad meragui kesahihan peta tersebut, biar pun ia diberikan percuma.

Benar sekali. Kita tidak akan jadikan sesuatu yang kita ragui kesahihannya sebagai panduan..

QURAN PULA

Cuba lihat al-Quran.

Di’turun’kan di Arab Saudi.

Masya Allah. Fahamkah al-Quran ini dengan isu di Eropah atau di Malaysia?

Di’turun’kan bukan pada tahun 1985, tetapi lebih 1430 tahun yang lalu!

Allahu Akbar! Apakah al-Quran ini faham situasi manusia pada tahun 2008 sedangkan ia sudah wujud lebih seribu tahun yang lalu.

Sejauh manakah keyakinan kita kepada kesahihan al-Quran?

albaqarah1-2.jpg

“Alif Laam Miim. Itulah al-Kitab (al-Quran), tiada keraguan di dalamnya, menjadi petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa” [Al-Baqarah 2: 1-2]

Al-Quran memperkenalkan dirinya sebagai petunjuk, bagi orang-orang yang bertaqwa. Tetapi syarat besarnya ialah, al-Quran itu tidak dihinggapi keraguan. Tiada keraguan di dalamnya. Maka menjadi ujian bukan sahaja ke atas manusia yang tidak atau belum mempercayai al-Quran, bahkan kepada Muslim yang mendakwa dirinya pengikut al-Quran, harus membuat ketentuan, di manakah letaknya keyakinan beliau tentang kesahihan al-Quran.

Jika seorang Muslim mempercayai bahawa al-Quran itu merupakan kalam Allah, Tuhan yang Satu, maka di manakah buktinya?

Jika seorang non-Muslim mahu mempertikaikan al-Quran, bercakap tentang al-Quran, mengimani atau mengkufurinya, sudahkah diperiksa kedudukan al-Quran tersebut? Jika anda menolak al-Quran, apakah alasannya? Jika anda mahu mengimaninya, apakah asasnya?

Oleh yang demikian itu, setiap kita harus mengimani al-Quran yang dipilih, bukan menerima al-Quran sekadar suatu warisan. Soalnya, di manakah kesahihan al-Quran itu mahu ditentukan?

BAHASA

Ada pelbagai cara yang boleh kita gunakan untuk memeriksa al-Quran. Apakah ia benar kalam Tuhan, kalam insan, atau apa?

Permulaannya, mungkin pada aspek bahasa.

Bagi yang pernah belajar bahasa Arab, cuba semak kembali karangan Bahasa Arab kita semasa SRP / PMR beberapa tahun yang lalu…

1190.JPG

Hadhizi madrasati. Madrasati kabiratun, waasi’atun, mulawwanatun, jamilatun, mahbubatun…!”,tahniah, anda telah mendapat ‘A’ untuk Bahasa Arab setaraf itu. Malu rasanya membaca tulisan sendiri. Betapa rendahnya kualiti Bahasa Arab kita pada masa itu, berbanding dengan beberapa tahun selepasnya. Sama juga dengan bahasa-bahasa yang lain.

Cuba lihat al-Quran. Mampukah dari aspek bahasa, kita bezakan ayat-ayat tahun 1, dan ayat-ayat tahun ke-23? Nampakkah bezanya dari segi bahasa di antara Iqra’, Bismi Rabbikalladhee khalaqdengan Idhaa jaa’a nasrullaahi wal fath?

Bahasa al-Quran sungguh konsisten. Tiada bahasa matang dan pra matang dalam tempoh 23 tahun ia terbentuk.

Nyata sekali, konsistensi bahasa al-Quran adalah sesuatu yang mustahil untuk manusia. Tiada manusia yang mampu mengekalkan konsistensi bahasa seperti bahasa al-Quran.

Jika tiada manusia yang mampu berbahasa secara tinggi lagi konsisten sebagaimana bahasa al-Quran, maka tidak masuk akallah untuk al-Quran itu dinisbahkan kepada mana-mana manusia, biar sepakar mana sekali pun dia di dalam bahasanya, kerana konsistensi bahasanya di luar kemanusiaan. Sesungguhnya ia bahasa Tuhan. Pihak yang bercakap di dalam al-Quran itu bukan manusia. Bukan Muhammad. Sesungguhnya Dia yang bercakap di dalam al-Quran itu adalah Tuhan. Allah Subhanahu wa Ta’aala Pengucap firman.

Tapi sudah tentu, untuk memeriksa kesahihan al-Quran dari sudut ini, anda harus punya upaya Bahasa Arab.

ASBAB NUZUL (SEBAB TURUN AYAT)

Ketika Aishah radhiyallahu ‘anha difitnah oleh golongan Munafiq dengan tuduhan zina (Kisah al-Ifk), Nabi Muhammad S.A.W dan seluruh umat Islam hidup dalam keresahan. Rancaknya golongan Munafiq mengadu domba memburuk-burukkan Ummu al-Mu’mineen ketika itu, ditambah lagi dengan tiadanya ‘hujah pembelaan’ dari al-Quran.

Jika al-Quran ini karangan Muhammad, maka pada saat-saat itulah Muhammad sangat perlu mengarang sesuatu untuk membela isterinya. Tetapi ia tidak berlaku sedemikian rupa. Tatkala isterinya terfitnah, ujian ditambah dengan ‘tiada’nya ayat al-Quran baru yang ‘turun’ membela. Hingga Muhammad sendiri terdongak-dongak ke langit menunggu sesuatu.

Kerana al-Quran itu adalah kalam Tuhan. Firman Allah. Semasa Aishah terfitnah, Allah menguji Muhammad S.A.W, Aishah dan seluruh umat Islam dengan ‘menahan’ wahyu. Hinggalah akhirnya Allah membebaskan Aishah dan membersihkan maruahnya dengan terwahyunya ayat-ayat di dalam surah al-Noor (24 : 1-26)

Ia suatu peristiwa yang dicatatkan sejarah, betapa Muhammad tiada upaya untuk mendatangkan al-Quran, biar pun pada saat yang paling kritikal, melainkan pada apa yang diterima oleh baginda dari Sumber al-Quran, iaitulah Tuhan, Allah Subhanahu wa Ta’aala sendiri.

Namun sudah tentu kisah ini tidak relevan bagi yang menolak literature Muslim, khususnya Hadith Nabi Muhammad S.A.W.

MATEMATIK YANG UNIVERSAL

Mencari kebenaran al-Quran, bahawa the absolute truth itu ada padanya, mungkin memerlukan kepada pendekatan yang lebih universal. Bahasa sejagat yang boleh diguna pakai oleh sesiapa sahaja, berbekalkan akal pembeda manusia dari binatang.

Gunakan matematik dan teori kebarangkalian yang kita semua tahu.

Kita semua sedia maklum bahawa di antara keistimewaan al-Quran ialah pada kewujudan fakta-fakta Sains yang mengagumkan. Begitu banyak penemuan Sains yang hanya ditemui pada era moden ini, telah tercatat dengan jelas di dalam al-Quran, teks yang telah wujud sejak lebih 1000 tahun yang lalu, era yang masih jauh dari upaya manusia menganalisa alam dengan disiplin sains.

Dari manakah datangnya fakta-fakta yang betul itu?

“Aghhh… mungkin hanya lucky guess!”, jawab segelintir yang tidak atau belum mengimani al-Quran.

Baiklah, kita terima alasannya bahawa fakta Sains di dalam al-Quran hanya lucky guess, oleh ‘penulis’nya bernama Muhammad.

Dengan menggunakan teori kebarangkalian, mampukah Muhammad membuat ‘lucky guess‘ di dalam al-Quran?

probability1.jpg

Dengan sebiji dadu, berapakah kebarangkalian kita untuk mendapat nombor “3″ dengan satu balingan? Jawapannya adalah satu perenam (1/6). Berapa pula kebarangkalian kita untuk mendapat nombor “3″ dengan dua balingan? Jawapannya adalah satu perenam kali satu perenam bersamaan satu pertiga puluh enam (1/6 X 1/6 = 1/36).

Gunakan teori yang sama untuk menganalisa fakta Sains di dalam al-Quran.

Misalnya, di dalam al-Quran, ada keterangan tentang bulan dan matahari. Jika Muhammad mahu membuat suatu tekaan apakah bulan itu mengeluarkan cahayanya sendiri, atau memberikan reflek kepada cahaya yang datang dari sumber yang lain, maka berapakah kebarangkalian untuk Muhammad membuat tekaan yang betul?

Pasti, kebarangkaliannya adalah satu perdua (1/2). Sama ada cahaya sendiri, atau cahaya dari sumber lain.

Itu satu fakta Sains.

Bagaimana pula dengan isu lain di dalam al-Quran? Misalnya fakta apakah bumi mengelilingi matahari, atau matahari mengelilingi bumi. Atau fakta tentang komponen tubuh manusia ini terbentuk dari apa… jika setiap satu fakta Sains di dalam al-Quran ini mahu disampaikan secaralucky guess oleh seorang manusia bernama Muhammad, maka berapakah kebarangkalian Muhammad untuk membuat tekaan yang betul?

probablity21.jpg

1/2 X 1/6 X 1/25 X 1/78…. ada seribu fakta Sains di dalam al-Quran, maka kebarangkaliannya ialah 0.00000000007686443547657… dan angka itu berterusan… atau dalam erti kata yang lain… MUSTAHIL!!!

Namun, kesemua fakta Sains di dalam al-Quran itu adalah TEPAT dan BETUL.

Maknanya, yang bercakap di dalam al-Quran itu mestilah satu pihak yang SANGAT TAHU tentang manusia dan alam. Tidak lain dan tidak bukan, pihak yang bercakap di dalam al-Quran itu adalah Pencipta alam dan Pencipta manusia… itulah Tuhan, itulah Allah … Allahu Akbar!

Probability theory boleh digunakan untuk mencari keyakinan terhadap al-Quran.

SAINS SEBAGAI ALAT

Saya menulis artikel ini, bukan dengan maksud mahu membuktikan bahawa di dalam al-Quran ada sains. Itu sudah menjadi cliché.

Kita harus kembali kepada keterangan al-Quran bahawa segala isi kandungannya datang dengan maksud menjadi PETUNJUK (Huda). Maka kegunaan sains di dalam al-Quran adalah untuk membantu manusia mencari petunjuk. Jika sains diangkat sebagai penentu kebenaran, secara empirikal bagai dikata, maka ujilah al-Quran dengan sains.

Sesungguhnya soalan terbesar yang harus diselesaikan oleh sesiapa sahaja yang mahu bercakap tentang al-Quran ialah SIAPA DI SEBALIK AL-QURAN ITU?

Benarkah ia kalam Tuhan?

Mampukah al-Quran dipercayai sebagai bukan kalam Tuhan?

Jika anda bertemu dengan Tuhan dalam pencarian jawapan ini, segala ketidakfahaman anda tentang maksud al-Quran, adalah bukti kejahilan diri, bukannya kecacatan al-Quran, kerana ia adalah kalam Allah, Tuhan yang Maha Suci.

taqiloon.jpg

“Mengapa kamu tidak merasionalkannya?” [Al-Anbiyaa’ 21 : 10]

ABU SAIF @ http://www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur


What Is The Quran?
The Qur’an: A book you can believe inIn the name of God, the Most Compassionate, Most MercifulWhat is the Qur’an?The word ‘qur’an’ means ‘recitation’, and the first verse of the Qur’an to be revealed by the Angel Gabriel to the Prophet Muhammad was a command to ‘Read (or recite)! In the name of your Lord…’ This directive to a man who, like most people of the time, could neither read nor write, marked the beginning of a new age in human communication, learning, and development. Whereas earlier Scriptures had been written and passed down by elite circles of priests and scribes – usually long after the death of the religion’s founder – the preservation of the Qur’an was a community effort from the beginning, and it was completed during the Prophet Muhammad’s own lifetime. The Prophet’s early followers eagerly memorised and recorded each new revelation as it was revealed; by the time he passed away, thousands had memorised the entire Qur’an by heart. Within two years after the Prophet’s death, the first caliph Abu Bakr requested the Prophet’s secretary Zayd to collect all existing copies and fragments of the Qur’an in one place, in order to compile a standard edition. This manuscript became the basis for the authorised editions that were distributed to each Muslim province during the rule of ‘Uthman, third caliph; remarkably, a few of those early manuscripts have been preserved and can still be viewed in museums today.Like all books, the Qur’an is a means to convey a message – in this case, a very special message from the Creator to all humanity. The Qur’an is an ‘owner’s manual for the human being’; whoever wonders about the purpose of life and their own existence will find it to be a guide par excellence. Building on prior revelations, this Final Testament confirms the age-old truths of previous Scriptures, but clarifies points of faith where error or confusion have crept into them over the centuries. Those who have read the Bible will find much that is familiar: descriptions of God’s handiwork; stories of the Prophets, Satan, angels and the Day of Judgement; moral and ethical guidelines; and spiritual practices like prayer and fasting. Yet the Qur’an is not just a re-hashing of old stories; its perspective is unique and fresh, and its worldview eminently suited to people of today.The Qur’an: unique among Scriptures
The Qur’an is the most often-read book in the world. Revealed by God to the Prophet Muhammad (peace be upon him) in the 7th century, and revered by Muslims as being God’s final Scripture and Testament, its words have been lovingly recited, memorised, and implemented by Muslims of every nationality ever since. The faithful are inspired, consoled often moved to tears by its eloquence and poetic imagery, especially when recited aloud. And yet, the Qur’an is unique in being the only Scripture that is free of scientific inaccuracies, whose historical authenticity can be verified, and whose text has been so carefully preserved that just one authorised version (in Arabic) exists. Approximately the length of the New Testament, the Qur’an is also the only holy book that can be memorised in its entirety by people of all ages and intellectual abilities – including non-Arabic speakers – which Muslims consider to be one of its miracles. We invite you to take a few minutes to learn something about a book that is the foundation of the world-view and culture of almost one-fourth of the people on this planet.A scientific Scripture for a scientific ageOne of the most remarkable things about the Qur’an is that it contains many verses which accurately describe natural phenomenon in various fields such as embryology, meteorology, astronomy, geology and oceanography. Scientists have found its descriptions to be inexplicably valid for a book dating from the 6th century; in fact, many of the processes and functions mentioned in the Qur’an have been discovered only recently. This fact alone has been the cause of a number of distinguished scientists embracing Islam. It also explains why the conflicts that emerged in Europe during the Middle Ages between faith and reason, religion and science, never arose in Islam; the Qur’an repeatedly encourages people to reflect and use their intelligence, and most Muslim scientists and inventors have also been pious believers.Some of the Qur’an’s ‘scientific’ verses include an accurate description of embryonic development during the first forty days of life; an explanation that the roots of mountains are like pegs which help to anchor and stabilise the earth’s crust; that a natural barrier exists wherever two seas meet (each maintains its own salinity, temperature and density); that waves occur in layers in the depths of the ocean; that the heavens and earth were first joined together before being split apart; and that the heavens emerged from ‘smoke’, i.e. the gases and dust that characterise nebulas as stars are forming.The Qur’an was never meant to be a ‘science textbook’; whether highlighting the wonders of nature or the lessons of history, its verses direct us to reflect on the glory of God. However, no other ancient book or Scripture is accurate in this way. Muslims believe that this is one of the Qur’an’s proofs; one of the things that makes it a credible, ‘living revelation’ for a modern age, and allows it to reveal itself afresh with passing time.
The Qur’an and the development of knowledgeFollowing the example of the beloved Prophet, who encouraged all Muslims, male and female, to seek beneficial knowledge, mosques became centres of learning as well as prayer. The concept of universal, free basic education originated in Islam; children learned to read, write, memorise the Qur’an and do basic maths at village mosque schools; bright students were sent to cities to pursue higher education. The world’s first universities, hospitals, and postal services were established by Muslims. Early caliphs set up institutions like the ‘House of Wisdom’ in Baghdad, where scholars were paid to translate scientific, literary and religious works from every known language into Arabic. It was this open-mindedness that inspired Jews and Christians under Muslim rule in Spain to translate classical Roman and Greek texts from Arabic into European languages, sparking the European Renaissance.
A book with a message and a purpose

To give one example, according to the Qur’an, God held Adam and Eve jointly responsible for tasting the forbidden fruit; no special curse was laid on Eve for leading Adam astray, and no ‘original sin’ came into being, to be inherited for all time by innocent children. Adam and Eve simply sought His forgiveness and were forgiven, and Adam (peace be upon him) is respected in Islam as the first Prophet.

There are other important distinctions between the Qur’an and the Bible; the Qur’an asserts that much of the original books of the Bible and other Scriptures have been lost or corrupted over time (whether through warfare, political intrigue, religious schisms or other reasons). One only has to consider the number of different versions of the Bible in use today, the lack of ‘first’ originals, and the late discovery of long-lost Scriptures like the Dead Sea Scrolls to realise that this viewpoint is an objective one. The Qur’an rejects the concept of salvation or special privilege based on ethnicity; God does not discriminate on the basis of race or colour. It also denies the need for the sacrifice of innocent life – animal or human – in order for people to attain salvation. It states that Jesus (peace be upon him) was not crucified as claimed, but that God saved him from his enemies, as one would expect of God’s honoured and beloved Messenger; his life was meant to be an inspiring example. Spiritual salvation is to be achieved solely through humble repentance, coupled by an attempt to make amends for one’s sins, and a sincere intention not to repeat one’s mistakes in the future. There is no official priesthood in Islam, and the Imam is no more than a knowledgeable prayer-leader and brother in faith; one’s sins need only be confessed directly to the Creator.

The Qur’an’s main message is to call people to turn to the Source of all being and the Giver of life, and to serve Him with a pure heart, free of idolatry or superstition. In Islam, ‘One God’ means just that: there is no concept of trinity, or anything else to complicate one’s understanding. Like the single nucleus of a cell or an atom, He Alone is the ‘control centre’ behind it all; anything else would lead to chaos and confusion. God is Unique and without partner; He was not born and did not give birth; He is All-Compassionate and Merciful, Almighty and Just, and the only One we need turn to for guidance and help. Anything that we allow to come between ourselves and our Creator – even our own egos – is an idol. Wealth, fame, physical attraction and all the pleasures of this world will someday fade, and we will not be able to take them with us when we die. Only our faith and good deeds will remain, to light our graves and be a beacon for us on the Day of Judgement.

Although no translation of the Qur’an can faithfully capture its Arabic meaning (and all Muslims are encouraged to learn Arabic), the following excerpt illustrates these points beautifully:

‘Recite to them the story of Abraham,
When he asked his father and his people, ‘What do you worship?’
‘We worship idols,’ they replied, ‘and we are ever devoted to them.’
He said, ‘Do they hear you when you cry?
Or do they benefit or harm you in any way?’
They said, ‘No, but this is what we found our forefathers doing.’
He said, ‘Do you see, then, what you and your forefathers have been worshipping?
Truly, they are all my enemies, except the Lord of the Worlds,
Who created me, and Who guides me,
And Who feeds me and gives me to drink,
And when I am ill, He heals me,
And Who will cause me to die, and give me life again;
And Who, I ardently hope, will forgive me my sins on the Day of Judgement.
O Lord, grant me wisdom, and unite me with the righteous,
And grant that I may be remembered well in future generations,
And make me one of the inheritors of the Garden of Delight;
And forgive my father, for he is one of those who is lost;
And do not disgrace me on the Day when all will be resurrected,
The Day that wealth and children will not avail anyone,
Except one who brings to God a clean heart.’
(The Qur’an, Chapter of ‘The Poets’, 26:69-89)

To read more;

www.iluvislam.com/Authenticity of the Quran

http://www.gainpeace.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=106

http://www.islamtomorrow.com/quran/quran_begin.asp

http://www.thekeytoislam.com/en/what-is-islam/what-is-quran.shtml

atau baca buku ini.

Untuk membaca Quran secara online, sila klik link-link di bawah kategori Al-quran in Web di sebelah kanan blog ini/

To read online Quran, simply click any of the links under Al-Quran in Web category on the right side of this blog.

*The video is from http://www.youtube.com/user/gainpeace

Leave a comment